مقالات
رهنمون هایی در جهت جذاب تر ساختن تقویم محتوا

یکی از رموز موفقیت برای کسب و کارهای مختلف، فرایند تبلیغات و چگونگی معرفی خود و محصولاتشان به سایرین است. ولی آنچه که در این فرایند بسیار مهم بوده و حائز اهمیت است، لزوم توجه به جامعه هدف مخاطب و آماده سازی مطلب مطابق با نیاز آنهاست تا بتواند پاسخ دقیقی برای سوالات متعدد آنها باشد. بدین ترتیب می توان اطمینان داشت که فعالیت های مورد نظر در مسیر صحیحی قرار گرفته و در مدت زمانی مشخص، تعداد زیادی از افراد را به سمت کسب و کار شما هدایت می نمایند.
بنابراین باید به فرایند تولید محتوا توجه بیشتری نمود که لازمه آن تعیین و تدوین یک تقویم محتوایی می باشد. در این تقویم هر آنچه که مربوط به تولید محتوا باشد مانند، موضوع، نویسنده، تاریخ نشر و مواردی از این قبیل به صورتی دقیق و کامل و همراه با جزئیات آن بیان شده است که با کمک آن میتوان پروسه کار را سرعت بیشتری بخشیده و مدیریت نمود.
مراحل طراحی یک تقویم محتوایی چیست؟
تعیین مخاطب:
در مرحله اول بهتر است که به تعیین پرسونای مخاطب بپردازید، چرا که برای تدوین و طراحی تقویم محتوایی، باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ در چه گروه سنی قرار دارند؟ کدام سبک از محتوا را بیشتر می پسندند و برایشان جذاب است؟ چه زمانی را بیشتر در اینترنت حضور دارند و فعال هستند؟ در نظر داشته باشید که پاسخ دقیق به تمامی این موارد می تواند نقطه شروعی عالی باشد که مراحل بعدی را مشخص می سازد.
تعیین بستر انتشار مطلب:
در این مرحله باید تعیین کنید که قصد دارید در کدام یک از بسترهای موجود، محتوا را منتشر کنید، در شبکه های اجتماعی، وبلاگ و وبسایت می توانید این کار را انجام دهید و برای این امر باید به خوبی بررسی کنید و تشخیص دهید که مخاطب شما در کجا بیشتر حضور دارد.
تعیین هدف:
اقدام به برنامه ریزی برای انجام هر پروژه ای اگر بدون هدف انجام شود، بی نتیجه خواهد بود و این موضوع در مورد طراحی تقویم محتوایی نیز صادق است. زمانی که برای تقویم محتوا برنامه ریزی می کنید، باید بدانید که در انتهای دوره استفاده از تقویم قرار است به چه اهدافی برسید. عواملی چون تعیین نرخ بازگشت سرمایه، نرخ تبدیل، تعداد فالوور می توانند اهداف مورد نظر شما را تشکیل دهند.
تعیین محتوا:
در نظر داشته باشید که با بررسی های دقیقی که انجام داده اید، اکنون باید مشخص کنید که چه جزئیاتی را در قالب تقویم محتوا ثبت نمایید. در واقع می توانید اطلاعات بیشماری از جمله، تاریخ و ساعت انتشار، هشتگ و یا کلمه کلیدی، نام نویسنده، موضوع و عنوان، بستر انتشار و وضعیت انتشار را به این فهرست اضافه کنید.
هماهنگی بین اعضای تیم:
تنها یک گام دیگر با آغاز تولید محتوا فاصله دارید و پیش از آن، باید هماهنگی های لازم را با اعضای تیم انجام دهید. نیاز است که اعضای تیم را با یکدیگر آشنا کنید، پلتفرم تقویم محتوا را به آن ها معرفی کنید و درباره مراحل تولید محتوای متنی و تصویری نیز توضیحات لازم را ارائه نمایید تا هر یک از اعضا به خوبی از وظایف و مسئولیت های خود آگاه شده و بتوانند با یکدیگر به بهترین شیوه همکاری نمایند.
نکاتی مهم برای جذاب تر ساختن تقویم محتوا
مناسبت ها را از یاد نبرید
تقویم محتوا برای این است که یک برنامه انتشار منظم داشته باشید. سعی کنید که مناسبت های تقویم رسمی را بررسی نموده و درون تقویم محتوایی بگنجانید، شما می توانید متناسب با انواع مناسبت ها تولید محتوا کنید و منتشر نمایید که می توانند جذابیت زیادی از نگاه مخاطب داشته باشد.
محتوا را با توجه به بستر انتشار بهینه سازی کنید
این موضوع را به یاد داشته باشید که نمی توانید هر نوع محتوایی را در هر بستری، منتشر نمایید. به عنوان مثال، محتوایی که با یک کپشن طولانی برای اینستاگرام آماده می کنید را نمی توانید در توییتر هم منتشر کنید، زیرا مطلب طولانی برای توییتر مناسب نخواهد بود. سعی کنید تا هر محتوا را با توجه به بستر انتشار مورد نظر آن طراحی کنید و حتما در تقویم محتوا، بستر انتشار را ذکر کنید.
محتواهای قدیمی را بازنشر دهید
هر از گاهی به محتواهای قدیمی در تقویم محتوا سر بزنید. می توانید پس از مدت زمانی حدود سه یا شش ماه، این محتواها را بازنشر دهید که می تواند بسیار موثر باشد، سعی کنید پست هایی که مخاطب پسند بوده و بازدید بیشتری داشته را برای بازنشر انتخاب نمایید. بدین ترتیب تعداد زیادی از مخاطبان قدیمی شما و افرادی که از مدت ها قبل با شما همراه بوده اند، به آن واکنش مثبت نشان خواهند داد.
در نهایت بهتر است اشاره کنیم که اقدام برای تهیه تقویم محتوا در درجه اول به شما کمک می کند تا نظم و ترتیب بهینه ای را در فرایند کار خود داشته و همواره محتوای آماده انتشار داشته باشید. در مراحل بعدی، این نظم و مدیریت صحیح باعث جلب اعتماد الگوریتم های شبکه های اجتماعی و گوگل و در نتیجه جلب نظر تعداد زیادی از مخاطبان به برند شما می شود.