مقالات

اهمیت فعالیت کسب و کارها در شبکه های اجتماعی و تبلیغات آنلاین

در دنیای امروزی، تبلیغات به دو صورت آفلاین و آنلاین انجام می شود که هر یک از آنها دارای ویژگی ها و مزایای متفاوتی می باشد و بهتر است با توجه به نوع کسب و کار مورد نظر و هدف از انجام تبلیغ، یکی از این دو نوع را برگزید.
1401/04/05

در دنیای امروزی، تبلیغات به دو صورت آفلاین و آنلاین انجام می شود که هر یک از آنها دارای ویژگی ها و مزایای متفاوتی می باشد و بهتر است با توجه به نوع کسب و کار مورد نظر و هدف از انجام تبلیغ، یکی از این دو نوع را برگزید. با توجه به اینکه هر یک از کسب ‌و کارها تلاش می ‌کنند تا با بهترین استراتژی، به اهداف خود دست یابند، در وهله اول بایستی یکی از شیوه های تبلیغاتی را مشخص نمایند و بر اساس همان پیش روند. تبلیغات آنلاین گستردگی زیادی دارند و می توان آن را در بستر اینترنت و انواع مختلفی از شبکه های اجتماعی انجام داد و به نتیجه ای عالی از جذب مخاطب دست یافت.

معرفی انواع شبکه های اجتماعی محبوب و پرمخاطب

با توجه به رشد و رونق استفاده از اینترنت مشاهده می شود که افراد از طریق شبکه های اجتماعی مختلف مانند، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین نیز به فعالیت پرداخته و اطلاعاتی را رد و بدل می کنند و فعالیت و حضوری موثر دارند و نحوه تبلیغات در هر یک از آنها متفاوت بوده و دارای مزایا و ویژگی ‌هایی هستند که در ادامه در مورد هر یک از آنها توضیحاتی را ارائه خواهیم نمود.

اینستاگرام: اینستاگرام دارای ویژگی مهمی چون بصری بودن است و در واقع می توان گفت که ماهیت بصری بودن آن غالب است که از دیدگاه مخاطب بسیار مهم تلقی می شود و هر یک از فروشگاه های آنلاین می توانند به راحتی از آن برای امر تبلیغات انلاین خود استفاده نمایند

از ویژگی های اینستاگرام می توان به تعداد 500 میلیون نفر کاربر آنلاین روزانه اشاره نمود که بسیار قابل توجه است. محتوای تبلیغ به شکل تصویر، ویدیو یا کروس،  قابل مشاهده می باشد. همچنین قابلیت نمایش تبلیغ در استوری، پست و فید وجود دارد و بازدید زیادی را شامل می شود. نرخ تعامل در اینستاگرام در مقایسه با دیگر بستر ها و به ویژه، فیسبوک بیشتر و تا 58% می باشد.

نکته مهم و قابل توجه در مورد اینستاگرام، دسترسی راحت ‌تر آن نسبت به فیسبوک و محبوبیت بیشتر آن در بین کاربران ایرانی است.

یوتیوب: یوتیوب بزرگ ‌ترین پلتفرم به اشتراک ‌گذاری ویدیو و بزرگ‌ ترین موتور جستجوگر ویدیویی در جهان است. روزانه افرادی از سراسر دنیا میلیاردها ساعت ویدیو تماشا می‌ کنند و به همین جهت انتخاب مناسبی برای تبلیغ ویدیویی، محسوب می شود. برای تبلیغات در یوتیوب، می ‌توان از گوگل ادز کمک گرفت.

 لینکدین: کسب ‌و کارهای B2B برای تبلیغ و پروموشن فعالیت ‌ها، محصولات یا خدمات جدید و سایر موارد، بهتر است که از پلتفرم لینکدین استفاده نمایند. می توان گفت که بهترین بستر برای فعالیت افراد حرفه ‌ای در زمینه‌ های کاری مختلف است و شرکت ‌ها می ‌توانند محصولات خود را به کسانی بفروشند که در تصمیم‌ گیری ‌های سازمانی دخیل هستند. امکان تبلیغ ویدیویی، دینامیک، اسپانسری و در قالب پیام کوتاه در بخش فید نیز وجود دارند.

توییتر: با توجه به اینکه ماهیت توییتر کاملا دینامیک است، امکان وایرال شدن تبلیغ بسیار سریع‌ تر از سایر شبکه ‌های اجتماعی است و برای هر یک از انواع استارتاپ‌ های کوچک در جهت آگاه ‌سازی مخاطب نیز مهم و ضروری محسوب می شود. چرا که امکان ارائه تبلیغ در مورد محصولات و خدمات و قابلیت تبدیل مستقیم مشتری بالقوه به خریدار را به همراه دارد.

فیسبوک:  فیسبوک یکی از بزرگ‌ ترین شبکه های اجتماعی برای کسب ‌و کارها محسوب می ‌شود و دارای بیش از 1.6 میلیارد مخاطب می باشد و از این روی برای تمامی فروشگاه های آنلاین کاملا مناسب است و امکان ارائه تبلیغ به شکل تصویری، ویدیویی، اسلایدشو، تمام صفحه روی موبایل و غیره در آن وجود دارد. امکان تبلیغ در بخش ‌های فید، لایو و مسنجر فیسبوک وجود دارد و می توان از آن برای لیدسازی یا کسب مشتریان بالقوهٔ جدید نیز استفاده نمود که قابلیت شایان توجهی می باشد.

واتساپ و تلگرام: این دو را می توان از محبوب ترین و پرکاربردترین پیام‌ رسان‌ ها، به ویژه در ایران دانست، زیرا چندین میلیون کاربر فعال دارند. به همین دلیل به یکی از بهترین بسترهای تبلیغاتی برای تمامی کسب ‌وکارها تبدیل شده اند که می ‌توانند با صرف هزینه ‌های معقول به مخاطبین خود دسترسی پیدا کنند. امکان تبلیغ به صورت متن، عکس، ویدیو نیز وجود دارد و در کانال ‌ها و گروه‌ های مختلف نیز قابلیت انتشار دارد.

مزایای تبلیغات در شبکه های اجتماعی

دسترسی آسان به مخاطب

از مزایای مهم تبلیغ در  شبکه‌ های اجتماعی این است که  هر یک از کسب ‌و کارهای مختلف می‌ توانند در هر زمان و مکان به جمعیت زیادی از مخاطبان داخلی و خارجی دسترسی داشته باشند و به مخاطبان مدنظر خود دست یابند.

تبلیغ بهینه

با تبلیغ در شبکه ‌های اجتماعی می توان با سرعت و سهولت بیشتری اطلاعات محصولات یا خدمات خود را منتشر نموده و و مزایا و ویژگی ‌های آن را ارائه داد و همچنین مدت زمان طولانی تری قابل مشاهده از سوی مخاطب خواهد بود.   

امکان سنجش و بررسی تبلیغ

با تبلیغ در شبکه های اجتماعی می توان به راحتی فرایندهای انجام گرفته را بررسی نمود و میزان موفقیت خود را در رسیدن به اهداف تعیین شده در نظر گرفت تا بتوان از آن در تصمیم‌ گیری ‌های بعدی و برای کسب نتایج بهتر بهره گرفت.

مقرون به ‌صرفه‌ بودن تبلیغ

بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها برای تبلیغات خود از روش های آنلاین و انواع شبکه‌ های اجتماعی استفاده می کنند که با توجه به میزان هزینه ای که بابت آن صرف می کنند به کسب نتیجه ای عالی و جذب مخاطب و مشتری و افزایش فروش دست خواهند یافت و در واقع همراه با بازگشت سرمایه‌ ای عالی بوده و بخشی از هزینه های صرف شده را پوشش خواهد داد.